Kapacizmas, gamacizmas – dažna ikimokyklinio amžiaus vaikų problema.

Tarp šiuolaikinių ikimokyklinio amžiaus vaikų vis dažniau pasitaiko netaisyklinga garso [k] ir [g] artikuliacija, o pastaruoju metu pastebėta, kad ikimokyklinio amžiaus vaikų, turinčių šią problemą, vis daugėja.

Kai vaikas netaisyklingai ištaria garsus [k] ir [g], mes kalbame apie šiuos kalbos trūkumus:

  • Kapacizmas: netaisyklingas K, K‘ garsų tarimas. Šie garsai gali būti praleidžiami, keičiami kitais arba tariami iškraipytai;
  • Gamacizmas: netaisyklingas G, G‘ garsų tarimas. Šie garsai gali būti praleidžiami, keičiami kitais arba tariami iškraipytai.

Lengviausia šiuos sutrikimus pašalinti 3 – 5 metų amžiuje, nes sutrikimai dar neįsitvirtinę. Vėliau tai padaryti bus sunkiau ir užtruks ilgiau.

Bet kokiu atveju, reikalinga sisteminga ir nuosekli logopedinė pagalba. Specialistas nustatys priežastį ir parinks individualius pratimus, lavinančius artikuliacinio aparato motoriką, foneminę klausą ir įtvirtins taisyklingą garsų tarimą visuose garsų tarimo mokymo etapuose:

  1. Izoliuotai;
  2. Skiemenyse;
  3. Žodžiuose;
  4. Sakiniuose;
  5. Rišlioje kalboje;
  6. Šnekamojoje kalboje.

 

Labai svarbus yra bendradarbiavimas  tarp logopedo ir tėvų. Vaiko tėvai gauna rekomendacijas, užduotėles darbui namuose (išsamiai paaiškinama suaugusiems, dirbantiems su vaikais, kaip juos atlikti).

Pedagogas, dirbantis su grupe darželyje, turėtų padėti įtvirtinti taisyklingą mokamų garsų tarimą bendrų žaidimų metu grupėje. Logopedo pareiga yra informuoti mokytoją, kokie logopediniai pratimai gali padėti ikimokyklinukui bendrų žaidimų ir grupės užsiėmimų metu.

Artikuliacinio aparato pratimai, rekomenduojami dirbti su vaiku, turinčiu kappacizmą ir gamacizmą:

  • liežuvio pakėlimas; 
  • perkelti liežuvį į skirtingas burnos vietas;
  • iškišti liežuvį iš burnos;
  • liesti liežuvio galiukų apatinių dantų;
  • aplaižyti liežuviu viršutinius ir apatinius dantis iš vidaus ir išorės;
  • pakelti liežuvį link nosies-barzdos;
  • paliesti liežuvio galiuku lūpų kampus.

Logopediniai žaidimai, kuriuos gali atlikti pedagogas darželio grupėje

Darželio auklėtoja, bendradarbiaudama su logopedu, gali padėti mažyliui terapijoje, siūlydama šiuos pratimus, kuriuos vaikas atlieka logopediniame kabinete, tačiau taip pat gali būti labai smagu visiems ikimokyklinio amžiaus vaikams dirbant grupėje:

  • plati burnos anga – vaidinant krokodilą ar liūtą, atidarantį burną;
  • burnos atidarymas ir uždarymas – imituojant varlę, paukštį;
  • burnos atidarymas atlošus galvą – imituojantis spintos, stalčiaus, lango atidarymą;
  • saldainių čiulpimo imitacija;
  • maudytis – žaisti šieną ėdantį asilą;
  • iškišti ir atitraukti siaurą liežuvį iš burnos, neliečiant dantų – imituoti driežą;
  • plojimas liežuviu – arklio kankinančių kanopų garso imitacija;
  • laižyti ledinuką liežuviu, kyšančiu iš burnos;
  • piešimas liežuviu, kyšančiu iš burnos; Piešiame apskritimus, širdis, linijas, kvadratą …

Kasdieninėje veikloje, kalbėkite su vaiku, o ne vaikui – kalbėkite apie tai, ką veikiate, ką veiksite, kodėl taip darote. Palaukite vaiko atsakymo – pritarimo ar paneigimo, gesto, mimikos. Tiesiog būkite kūrybingi, paįvairinkite savo šeimos buvimą kartu kalbą lavinančiais žaidimais.