KITOKS VAIKAS ŠEIMOJE IR MOKYKLOJE

Vaikas visada jaučiasi reikalingas, svarbus, kai jaučia tėvų rūpestį, dėmesį, kai mato kad jį išklauso, padrąsina ir visai nepriklauso, kokie bus jo mokymosi rezultatai, jis turi jaustis mylimas. Dažnai tėvai suvokdami, kad visi mes esame skirtingi, lygina savus vaikus su kitais, net ir žinodami kokius jie turi sutrikimus, vis tiek nori kad jų vaikas pasiektų tiek, kiek ir kiti vaikai.

Puikiai žinome, kad kiekvienas vaikas yra asmenybė –  jie skirtingai vystosi, auga, tobulėja skirtingu tempu, skiriasi jų aktyvumas, temperamentas,  kalbos vystymasis, žodynas, dėmesio išlaikymas, domėjimasis supančia aplinka. Todėl pritaikyti vienodos bendravimo taktikos, absoliučiai tų pačių ugdymo metodų visiems vaikams neįmanoma. Dar visai neseniai vyravo tarytum nerašyta taisyklė, jog vaikų ugdymo procesas yra mokytojų pareiga ir atsakomybė, o tėvų vaidmuo tame nebuvo aptariamas. Tačiau šiandieninė tiesa kitokia – vis aktyviau ir daugiau kalbama apie tai, koks reikšmingas vaikų ugdymo(si) procesui yra tėvų ir mokytojų bendradarbiavimas. Štai čia atsiskleidžia tėvų turimos informacijos reikšmė, nes būtent jie geriausiai pažįsta savo vaikus, todėl pedagogams gali suteikti daug vertingos informacijos apie vaiko charakterį, emocionalumą, mokymosi ypatumus ir kt. Pažindami vaiką, kaip individualią asmenybę, mokytojai gebės kryptingiau ir rezultatyviau, planuoti ugdymo(si) procesą, atsižvelgiant į mokinių skirtumus bei ypatumus.

Todėl atsižvelgdami į tėvų prašymus ir pageidavimus suteikti informacijos apie vaikų specialiuosius ugdymosi poreikius bei specialųjį ugdymą, norime supažindinti Jus su pagrindinėmis sąvokomis.

KAS YRA SPECIALIEJI UGDYMOSI POREIKIAI BEI SPECIALUSIS UGDYMAS?

Specialieji ugdymosi poreikiai (toliau SUP) – tai papildomos pagalbos ir paslaugų vaikui ugdymo procese poreikis, atsirandantis dėl įgimtų ar įgytų sutrikimų, nepalankių aplinkos veiksnių.

Vaikų turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo paskirtis – padėti vaikui lavintis, mokytis pagal jo gebėjimus, įgyti išsilavinimą ir kvalifikaciją, lavinti vaiko socialinius įgūdžius kurie padės jam prisitaikyti visuomenėje.

KAS GALI KREIPTIS DĖL VAIKO SUP ĮVERTINIMO?

Jei tėvams/globėjams kyla įtarimas, kad vaikas turi ugdymosi ar mokymosi sunkumų, galima prašyti įvertinti jo poreikius. Taip pat vaiko poreikių įvertinimą gali inicijuoti jį ugdanti švietimo įstaiga. Jei vaiko ugdymosi sunkumus pastebi švietimo įstaigos pedagogas, tuomet jis kreipiasi į tėvus, prašydamas sutikimo nustatyti Jūsų vaiko ugdymosi sunkumus bei įvertinti jo gebėjimus. Be tėvų/globėjų raštiško sutikimo toks įvertinimas negali būti atliekamas.

KOKIU TIKSLU YRA ĮVERTINAMI VAIKO SUP?

Vaiko SUP įvertinami tam, kad vaikui būtų nustatytas (specialiosios pedagoginės, psichologinės, logopedinės bei kitų specialistų) pagalbos ir paslaugų poreikis, siekiant sudaryti jam geriausias ugdymo(si) sąlygas.

 KUR KREIPTIS NORINT ĮVERTINTI VAIKO SUP?

Norint įvertinti vaiko SUP reikia kreiptis į švietimo įstaigos, kurioje Jūsų vaikas ugdomas, vaiko gerovės komisiją. O jeigu Jūsų vaikas dar nelanko švietimo įstaigos, tuomet galite kreiptis į savivaldybės Pedagoginę psichologinę tarnybą.  Kompleksinį vaiko raidos įvertinimą atlieka  taip pat VšĮ Vilniaus universiteto vaikų ligoninės filialas Vaiko raidos centras , VšĮ Vilniaus universiteto ligoninės Santariškių klinikų filialo, Vaikų reabilitacijos skyrius Druskininkų „Saulutė” .

 KAS IR KAIP ĮVERTINA SUP?

Mokinių specialiųjų ugdymosi poreikių pirminį įvertinimą atlieka Mokyklos vaiko gerovės komisija (toliau – VGK), kurią gali sudaryti penkių (ir daugiau) žmonių grupė. Komisijos nariais gali būti: mokyklos vadovas, mokyklos vadovo pavaduotojas, švietimo pagalbos specialistai (socialiniai pedagogai, psichologai, specialieji pedagogai, logopedai), sveikatos priežiūros specialistai, klasių vadovai, mokytojai, auklėtojai. Posėdyje, kuriame bus aptariami Jūsų vaiko galios ir sunkumai, turi dalyvauti tėvai. Įstaigos vaiko gerovės komisija nusprendusi, kad mokiniui yra tikslinga pritaikyti ugdymo programą ir skirti specialųjį ugdymą, gavusi Jūsų sutikimą, kreipiasi į tarnybą dėl išsamesnio įvertinimo. Tuomet nuodugnų įvertinimą atlieka Jūsų miesto ar rajono pedagoginė psichologinė tarnyba. Tarnybos specialistai (logopedai, specialieji pedagogai, psichologai, socialiniai pedagogai) įvertina specialiuosius ugdymosi poreikius, nustato jų lygį. Aptaria rezultatus ir skiria specialųjį ugdymąsi ir (ar) švietimo pagalbą Jūsų vaikui. Taip pat specialistai teikia rekomendacijas ir atsako į visus Jums rūpimus klausimus.

KOKIOS UGDYMO PROGRAMOS GALI BŪTI SIŪLOMOS VAIKUI, TURINČIAM SUP?

 Remiantis LR švietimo ir mokslo ministro 2011m. rugsėjo 30 d. įsakymų Nr. V-1775 „Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo organizavimo tvarkos aprašu“ vaikui gali būti skiriamos pritaikytos arba individualizuotos ugdymo programos atsižvelgiant į vaiko sutrikimus bei amžių.

 Į KOKIAS GRUPES SKIRSTOMI SPECIALIŲJŲ POREIKIŲ ASMENŲ SUTRIKIMAI?

 Pagal ugdymosi sunkumų pobūdį  skiriamos trys mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių grupės:

  • Negalių grupė. Šiai grupei priskiriamos raidos, sensorinių, fizinių funkcijų ir kiti įgimti ar įgyti sveikatos sutrikimai, kurie trukdo pažinti, tyrinėti aplinką, siekti akademinių žinių, trikdo socialinę, emocinę bei asmenybės raidą (pvz.: klausos, regos, intelekto, judesio ir padėties ir t.t.).
  • Sutrikimų grupė. Šiai grupei priskiriami mokymosi (skaitymo, rašymo, matematikos) sutrikimai, o taip pat elgesio ir emocijų, kalbos ir kalbėjimo sutrikimai, kurie pasireiškia vaikui įsisavinant mokymosi programą.
  • Mokymosi sunkumų grupė. Tai laikini mokymosi sunkumai, kai dėl nepalankios (kultūrinės – kalbinės, pedagoginės, socialinės-ekonominės)  aplinkos ar susidariusių aplinkybių apribojamos vaiko galimybės įsisavinti mokymosi programas (pvz.: emocinės krizės, sveikatos problemos, arba kai girdintis vaikas auga kurčiųjų šeimoje).

KOKIAM LAIKUI VAIKUI SKIRIAMAS SPECIALUSIS UGDYMAS?

Specialusis ugdymas gali būti skiriamas laikinai arba nuolat. PPT pažymoje dėl specialiųjų ugdymosi poreikių pirminio/pakartotinio įvertinimo gali būti nurodyta specialiųjų ugdymosi poreikių trukmė ir kada įvertinimą pakartoti. Jeigu nenurodyta – vaikui skiriamas nuolatinis specialusis ugdymas.