Įtraukusis ugdymas – iššūkiai ir galimybės

Kiekvienas vaikas, nepriklausomai nuo to koks jis yra, turintis negalią ar ne – yra vertybė. Kalbant apie įtraukųjį ugdymą, kalbame apie tai, kad turime išmokti gyventi įvairovėje, išmokti priimti „kitokius vaikus“, išmokti su jais dirbti taip, kad jie galėtų kiek įmanoma daugiau lavinti savo įgimtas galias. Įtraukusis ugdymas – kokybiškas ugdymas kiekvienam mokiniui, kuris apima ugdymo turinio, mokytojų rengimo, pagalbos mokiniui, mokytojui, mokyklai, vertinimo, ugdymo organizavimo sritis. Tai labai aiškiai atsispindi ir Geros mokyklos koncepcijoje. Įtraukųjį ugdymą tikslinga sieti su personalizuotu ugdymu, atitinkančiu  kiekvieno vaiko ugdymosi galias ir poreikius.  Tai procesas, kuriame atsižvelgiama į mokinių socialinę, kultūrinę, mokymosi įvairovę ir remiamasi veiksniais, padedančiais nustatyti bei šalinti kliūtis mokymuisi ir dalyvavimui švietime.

Įgyvendinant Geros mokyklos koncepcijos nuostatas, mokyklos susiduria su įtraukties sunkumais ir iššūkiais: mokyklos aplinka tik dalinai pritaikyta skirtingus ugdymosi poreikius turintiems mokiniams, švietimo pagalbos specialistų kaita arba jų trūkumas, nepakankamas mokytojų pasirengimas ir motyvacija ugdyti didelius ugdymosi poreikius turinčius mokinius, mokytojo padėjėjų (ypač turinčių žinių ir patirties) stoka. 2024 m. rugsėjį įsigalios Lietuvos Respublikos Švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimas ir įstatymo papildymas 45 straipsniu, kurie numato, kad kiekvienam vaikui turi būti sudarytos sąlygos ugdytis artimiausioje ugdymo įstaigoje (darželyje, mokykloje) kartu su savo bendraamžiais. Norint, kad perėjimas prie įtraukiojo ugdymo vyktų sklandžiai svarbu užtikrinti resursus – tai mokytojų, švietimo pagalbos specialistų kompetencijos, jų ir kitų pagalbos mokiniui specialistų pakankamas kiekis mokykloje. Mokykloms reikia ir labai konkrečios metodinės pagalbos, kaip ugdyti specialiųjų poreikių vaikus.

Besiruošdami  Švietimo įstatymo pataisų įgyvendinimui, norėdami padėti Šalčininkų rajono ugdymo įstaigoms sėkmingiau vykdyti ir užtikrinti įtraukiojo ugdymo įgyvendinimą, lapkričio mėn. planuojame pravesti apskrito stalo diskusijas rajono ugdymo įstaigose (darželiuose).  Susitikimų tikslas  – tinkamai pasiruošti įtraukiojo ugdymo įgyvendinimui, bus skatinama rajono švietimo įstaigų bendruomenių narių nuostatų kaita įtraukiojo ugdymo atžvilgiu. Susitikimo metu bus aptariami sutrikimai, su kuriais dažniausiai susiduriama konkrečioje įstaigoje, pagal galimybes bus teikiamos rekomendacijos tolesniam darbui.  Data ir laikas derinami su kiekviena įstaiga individualiai.